Dráhy u nás - Luna
Pár spěšných vlaků v relaci Louny-Praha a zpět neodmyslitelně patříval k rannímu, resp. odpolednímu koloritu trati kolem Řeže. Zajímavé bylo jeho řazení z doby, kdy jsem tento spoj začal registrovat:
ač na elektrifikované trati, táhnul jej diesel - a to ne lecjaký, ale přímo kocour, nebo bangle, chcete-li. No a jak je známo, kocour nemá vytápění souprav, takže soupravu tvořily 3 Bixy. Pohled na kocoura,
jak si to kolem Vltavy metelí 90 a za ním plápolají 3 vlečňáky lehké stavby, byl úžasný. Ty 020-ky byly různé - nejdřív původní, pak rekonstruované, s těmi vystouplými rámy oken a nevzhlednými plastovými sedačkami
a nakonec - co dům dal.
Jak to bylo s ekonomikou provozu - netuším. Ale zážitek pro milovníka železnic to byl pěkný!
Nevím, zda to bylo ekonomikou, nebo dislokací lokomotiv, ale po čase byl kocour v čele soupravy vystřídán veselou krávou. Takovouto soupravou jsem několikrát
jel, když nastaly provozní potíže a pracující bylo nutno odvězt - takže Luna mimořádně zastavila v Řeži a pobrala cestující. Rozjezd těchto - zpravidla nacpaných - souprav byl zřetelně pomalejší, než měly EM475 (neleze mi přes
bysky 451/452), ale byli jsme rádi, že jedem.
714-tky s "dlouhými Balmy" jsem již nezažil jako cestující, ale pouze jako pozorovatel. A pak "dlouhé Balmy" nahradily 054-ky. A poté, co ČD přišly o mnoho
dopravních výkonů (zejména v pohraničí) a uvolnily se hydry, začalo se jezdit na nich.
S novým jizdním řádem pro rok 2024 končí historie Luny. Spěšné vlaky jezdí pouze z a do Slaného a do Loun máte v Kralupech přípoj na osobák. Kouknul jsem na Idos,
ten nabízí vlakové spojení s přestupy v Kralupech, Lounech nebo v Rakovníce. Jízdní doba nic moc - tak 2 hodiny a 7 nebo 13 minut k tomu. Přes Kralupy je to cca 90km... No a přes Rakovník pojedete 3 hodiny a něco - no nekupte to!
A do toho - na tom Idosu - mi vyskočla reklama, že Jančura to dělá autobusem za hoďku a něco za 90-110 korun - dle atraktivnosti spoje... mňo...
Zpit na výbir
Zpit na domovskou stránku
|